onsdag 20 maj 2009

Kortärmad t-shirt



Idag skulle jag "bara" sy t-shirten som jag klippte för några dagar sedan.
Detta är den första kortärmade t-shirten till M så efter provning får vi se om det behövs några justeringar, gillar när t-shirten sitter lite tightare.
Ihopsömnaden på overlocken funkade som vanligt bra men när det kom till fållningen på den vanliga maskinen blev det katastrof.
Skulle fålla med hushållsoverlocken och varje gång nålen kom längst till vänster blev det hoppstygn, även när jag provade andra sömmar och zickzack blev raksöm.
Efter att ha bytt nål, trätt om den några gånger, rengjort den utan att den blev bättre, satte jag mig i bilen för att lämna in den på service.
Där funkar maskinen hur bra som helst och jag hade i bilen dit nästan bestämt mig för att byta in den och köpa en annan.
Så när barnen somnat och ska jag fortsätta sy och då är det samma fel IGEN, men nu blir det mycket färre hoppstygn om man kör gasen i botten, så jag har fållat på rekord tid.
Behöver jag nämna att jag ska byta in den nästa vecka.



Mönster: Meedom form 1 strl. (92) 98

Tyg: Bilarna från skroten, det randiga från E-slöjd och mudden från stoff och stil

+: Att min symaskin så tydlig talat om att den inte vill bo hos mig.

-: Att jag är utan en fungerande symaskin minst en vecka eftersom den jag skulle ha istället var restad och att jag aldrig kommer ihåg att sy fast storlekslappen under kantbandet.

Nästa gång: T-shirten får nog även mer slimmat utseende om man sätter kantband vid ärmarna också, kom ihåg att gör det nästa gång.

1 kommentar:

  1. Härlig tröja! Trist med maskinen. Är den ny så att du har garanti kvar eller är det bara dax för en ny?

    SvaraRadera